نویسندگان | نورمحمد یعقوبی - مسعود دهقانی* - علیرضا موغلی - زهرا وظیفه |
---|---|
نشریه | پژوهش های مدیریت عمومی |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه سیستان و بلوچستان |
شماره صفحات | ۶۱-۸۴ |
شماره سریال | ۹ |
شماره مجلد | ۳۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پاییز ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
استقرار مدیریت دانش، به همراستایی مؤلفههای مهم داخلی و خارجی سازمانها و پیشبرد متعادل این مؤلفهها از مرحلهای به مرحله دیگر نیاز دارد. تلفیق الگوی بلوغ سازمانی با الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش، مفهوم جدیدی برای ارزیابی روند رشد مؤلفههای سازمانی ارائه میکند. پژوهش حاضر با هدف استقرار اثربخش مدیریت دانش با رویکرد همراستایی راهبردی و بلوغ متوازن در یکی از نهادهای انقلاب اسلامی انجام شده است. تحقیق از منظر ماهیت و روش جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از منظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان نهاد را در برمیگیرد. از جامعه آماری به روش تصادفی طبقهای تعداد 122 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب و دادههای مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید. روایی صوری ابزار تحقیق نتایج قابل قبولی را نشان داد. روایی سازه به وسیله تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی گردید. پایایی ابزار تحقیق با روش آلفای کرونباخ برابر 974/0 بدست آمد که نشان دهنده قابلیت اعتماد قابل قبول پرسشنامه میباشد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با آزمونهای آماری مناسب و با نرمافزار SmartPLS3 و SPSS، حاکی از آن است که در جامعه مورد مطالعه، همه شاخصها، مؤلفهها و عامل منابع انسانی در وضعیت مناسبی میباشند. به جز شاخصهای فرآیند مدیریت دانش، دیگر شاخصها، مؤلفهها و عامل ساختار در وضعیت مناسبی میباشند. به جز مؤلفه مخازن دانش و شاخصهای آن، سایر شاخصها، مؤلفهها و عامل زیرساخت در وضعیت مناسبی میباشند. شاخصها، مؤلفهها و عامل استراتژی، در وضعیت مناسبی نمیباشند. در نهایت مشخص شد که ابعاد الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش در جامعه مورد مطالعه از بلوغ متوازن برخوردار نمیباشد.
tags: مدیریت دانش - استقرار مدیریت دانش - رویکرد همراستایی راهبردی - بلوغ متوازن