رویکرد همراستایی راهبردی و بلوغ متوازن در استقرار اثربخش مدیریت دانش

نویسندگاننورمحمد یعقوبی - مسعود دهقانی* - علیرضا موغلی - زهرا وظیفه
نشریهپژوهش های مدیریت عمومی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه سیستان و بلوچستان
شماره صفحات۶۱-۸۴
شماره سریال۹
شماره مجلد۳۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارپاییز ۱۳۹۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

استقرار مدیریت دانش، به همراستایی مؤلفه­های مهم داخلی و خارجی سازمان­ها و پیشبرد متعادل این مؤلفه­ها از مرحله­ای به مرحله دیگر نیاز دارد. تلفیق الگوی بلوغ سازمانی با الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش، مفهوم جدیدی برای ارزیابی روند رشد مؤلفه­های سازمانی ارائه می‌کند. پژوهش حاضر با هدف استقرار اثربخش مدیریت دانش با رویکرد همراستایی راهبردی و بلوغ متوازن در یکی از نهادهای انقلاب اسلامی انجام شده است. تحقیق از منظر ماهیت و روش جمع­آوری داده‏ها، توصیفی-پیمایشی و از منظر هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان نهاد را در برمی‌گیرد. از جامعه آماری به روش تصادفی طبقه­ای تعداد 122 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب و داده­های مورد نیاز به وسیله پرسش­نامه محقق ساخته جمع­آوری گردید. روایی صوری ابزار تحقیق نتایج قابل قبولی را نشان داد. روایی سازه به وسیله تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی گردید. پایایی ابزار تحقیق با روش آلفای کرونباخ  برابر 974/0 بدست آمد که نشان دهنده قابلیت اعتماد قابل قبول پرسش­نامه می­باشد. نتایج تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده با آزمون­های آماری مناسب و با نرم­افزار SmartPLS3 و SPSS، حاکی از آن است که در جامعه مورد مطالعه، همه شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل منابع انسانی در وضعیت مناسبی می‌باشند. به جز شاخص­های فرآیند مدیریت دانش، دیگر شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل ساختار در وضعیت مناسبی می‌باشند. به جز مؤلفه مخازن دانش و شاخص­های آن، سایر شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل زیرساخت در وضعیت مناسبی می‌باشند. شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل استراتژی، در وضعیت مناسبی نمی‌باشند. در نهایت مشخص شد که ابعاد الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش در جامعه مورد مطالعه از بلوغ متوازن برخوردار نمی‌باشد.

لینک ثابت مقاله

tags: مدیریت دانش - استقرار مدیریت دانش - رویکرد همراستایی راهبردی - بلوغ متوازن