نویسندگان | مسعود دهقانی* - نورمحمد یعقوبی - علیرضا موغلی - زهرا وظیفه |
---|---|
نشریه | رهیافتی نو در مدیریت آموزشی |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه ولایت |
شماره صفحات | ۱۰۹-۱۳۲ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۳۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | بهار ۱۳۹۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل جامع عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش مدیریت دانش انجام شد. تحقیق از منظر ماهیت و روش جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از منظر هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد مطالعه، خبرگان دانشگاهی وحرفه ای صنعت بودند و نمونه گیری به شکل غیراحتمالی و قصدی انجام و در مجموع 33 نفر انتخاب گردیدند. پس از تعریف موضوع و انجام مطالعات اکتشافی و کتابخانهای اولیه، عوامل و مؤلفههای مربوطه از طریق روش دلفی و توسط پرسشنامه محقق ساخته که به نظر خبرگان دانشگاهی و حرفهای آشنا با موضوع رسیده و پس از اخذ نظرات اصلاحی کیفی و کمّی ایشان براساس روشهای آماری مربوط تحلیل و نهایتاً تناسب مدل، مؤلفهها و ترکیب عوامل به اجماع نخبگان رسیده است. در ادامه تحلیل عاملی تاییدی هر یک از متغیرهای پژوهش توسط نرمافزار SmartPLS3 به صورت جداگانه برای هر متغیر انجام شد تا تعیین کنند که دادهها با یک ساختار عاملی معین هماهنگ هستند یا خیر. یافتههای پژوهش شامل توسعه مفهوم مدیریت دانش؛ معرفی عوامل مرتبط با منابع انسانی (رویکرد دانش محوری در جذب و بکارگیری، توانمندسازی با رویکرد دانش بنیان، محرکهای انگیزاننده دانشی، کار تیمی، فرهنگ دانشی)، عوامل ساختاری (ارتباطات سازمانی پشتیبان دانش، ساختار دانشی سازمان، فرآیندهای مدیریت دانش)، عوامل زیرساختی (سختافزار، نرمافزار، شبکه، مخازن دانش، خطمشی امنیت در مدیریت دانش) و عوامل استراتژی (اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب، درونی سازی) میباشد. در انتها، مدل جامع عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش مدیریت دانش ارائه شده است.
tags: مدیریت دانش - استقرار مدیریت دانش - استقرار اثربخش مدیریت دانش