نویسندگان | حسین تقی پور - سیدحسین آرامی -محمد دامغانی نوری |
---|---|
همایش | ISME2020 |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۰-۰۴-۰۱ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
امروزه پدیده ضربه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. آزمون ضربه
سقوط محوری، یکی از آزمونهایی است که میتواند در صنایع مختلفی
همچون صنایع هوایی، کشتیسازی، خودروسازی، صنایع ریلی و
آسانسورها، مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش، رفتار جاذبهای
انرژی جدارنازک با سطح مقطع مربعی همراه با ایجاد عیوب بیضوی در
سطوح جانبی، مورد آزمون ضربه سقوط وزنه با سرعت پایین قرار گرفته
است. تاثیر قطرهای کوچک و بزرگ بیضی بر رفتار فروریزشی و جذب
انرژی بررسی شده است. شایان ذکر است که کلیه نمونهها، از آلومینیوم
سری 1100 ساخته شده است. نتایج نشان داد با بزرگتر شدن ضلع
بزرگ لوزی نیروی بیشینه اولیه کاهش پیدا کرده و از طرفی جذب
انرژی بیشتر میشود که به عنوان جاذب انرژی بسیار مطلوب میباشد
و تا 18 درصد بهبود در عملکرد جاذب ایجاد میگردد. همچنین از نتایج
آزمونهای تجربی مشخص شد که با افزایش ضلع کوچک بیضی از 3
به 5 میلیمتر نیروی بیشینه اولیه 7 درصد کاهش مییابد.
کلید واژه ها: آزمون سقوط وزنه، جاذبهای انرژی، فروریزش محوری، عیوب بیضوی