| نویسندگان | اسماعیل شیرعلی- آیت سعادت طلب |
|---|---|
| نشریه | فصلنامه راهبرد فرهنگی اجتماعی |
| ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه ولایت |
| شماره سریال | ۹ |
| شماره مجلد | ۳۴ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۱۳۹۹-۰۳-۱۳ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
راهبردهای استقرار نظام جانشینپروری مدیریت در نظام آموزش عالی ایران
سعید غیاثی ندوشن**
چکیده
امروزه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی با گسترهای از چالشهای توسعه مدیریت روبهرو هستند و یکی از مهمترین الزامات توسعه مدیریت، پرورش جانشینانی برای بهعهده گرفتن جایگاههای مهم مدیریتی است که از آن با عنوان «جانشینپروری» یاد میشود. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردها و سازوکارهای اجرای نظام جانشینپروری در آموزش عالی با استفاده از روش پژوهش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. دادههای پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختارمند با 17 نفر از سیاستگذاران عرصه آموزش عالی، مدیران فعلی و پیشین دانشگاهها در سطوح گوناگون، و با بهکارگیری راهبردها و سازوکارهای استقرار جانشینپروری براساس بافت و زمینه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی ایران گردآوری شده است. دادههای بهدستآمده از طریق مصاحبه با روش تحلیل محتوا و با رویکرد کیفی(گرانهیم و لوندمن[1]) تحلیل شده است و سرانجام، راهبردها و سازوکارهای تحقق جانشینپروری در آموزش عالی ایران که دربردارنده راهبردها و سازوکارهای فرهنگی، قانونی، مدیریتی، ساختاری، دانشافزایی، و توسعهای بود، ارائه شدهاند.
* استادیار دانشگاه خوارزمی، موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی، گروه مطالعات تربیتی، تهران، ایران a.saadattalab@khu.ac.ir
** دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی (نویسنده مسئول)، تهران، ایران ghiasi.saeed@gmail.com
*** استادیار دانشگاه ولایت، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی، ایرانشهر، ایران esmaeil.shirali@gmail.com
[1]. Graneheim & Lundman