رابطه جو اخلاقی و عملکرد نوآورانه با نقش میانجی یادگیری سازمانی(مورد مطالعه مدارس متوسطه شهر تهران)

نویسندگاناسماعیل شیرعلی- آیت سعادت طلب
همایشمقاله سومین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
تاریخ برگزاری همایش۱۳۹۸-۰۲-۱۰
محل برگزاری همایشتهران
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه ولایت
نوع ارائهچاپ در مجموعه مقالات
سطح همایشملی

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی و عملکرد نوآورانه با نقش میانجی یادگیری سازمانی در بین معلمان زن مقطع متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع هبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران مدارس دخترانه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد ۳۷۳ نفر به­عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده­های پژوهش از سه ابزار پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور و کولن(1987) عملکرد نوآورانه وانگ و احمد(2004) و یادگیری سازمانی(چیوا و همکاران، ۲۰۰۷) استفاده شد. به­منظور تحلیل داده­های پژوهش از روش آمار توصیفی و استنباطی(مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون جندگانه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی حاکم بر سازمان و عملکرد نوآورانه معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یادگیری سازمانی نقش تأثیرگذاری در رابطه با جو اخلاقی و عملکرد نوآورانه معلمان دارد. به هر میزان جو اخلاقی حاکم بر مدارس مثبت­ و معنادار باشد، یادگیری سازمانی نیز به­شکل بهتری انجام می­گیرد و معلمان عملکرد نوآورانه بهتر و بیشتری خواهند داشت. در مجموع می­توان نتیجه گرفت با توجه به تأثیر مستقیم و مثبت جو اخلاقی بر عملکرد نوآورانه معلمان، ضروری است مدیران مدارس و برنامه­ریزان اقدامات موثری را برای ایجاد جو مطلوب اخلاقی در مدارس برای بهبود عملکرد نوآورانه معلمان انجام دهند.

کلید واژه ها: جواخلاقی،‌ عملکرد نوآورانه، یادگیری سازمانی، مدارس متوسطه، شهر تهران