نویسندگان | اسماعیل شیرعلی- آیت سعادت طلب |
---|---|
همایش | مقاله سومین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۸-۰۲-۱۰ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه ولایت |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی و عملکرد نوآورانه با نقش میانجی یادگیری سازمانی در بین معلمان زن مقطع متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع هبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران مدارس دخترانه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد ۳۷۳ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه ابزار پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور و کولن(1987) عملکرد نوآورانه وانگ و احمد(2004) و یادگیری سازمانی(چیوا و همکاران، ۲۰۰۷) استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش از روش آمار توصیفی و استنباطی(مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون جندگانه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی حاکم بر سازمان و عملکرد نوآورانه معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یادگیری سازمانی نقش تأثیرگذاری در رابطه با جو اخلاقی و عملکرد نوآورانه معلمان دارد. به هر میزان جو اخلاقی حاکم بر مدارس مثبت و معنادار باشد، یادگیری سازمانی نیز بهشکل بهتری انجام میگیرد و معلمان عملکرد نوآورانه بهتر و بیشتری خواهند داشت. در مجموع میتوان نتیجه گرفت با توجه به تأثیر مستقیم و مثبت جو اخلاقی بر عملکرد نوآورانه معلمان، ضروری است مدیران مدارس و برنامهریزان اقدامات موثری را برای ایجاد جو مطلوب اخلاقی در مدارس برای بهبود عملکرد نوآورانه معلمان انجام دهند.
کلید واژه ها: جواخلاقی، عملکرد نوآورانه، یادگیری سازمانی، مدارس متوسطه، شهر تهران