نویسندگان | اسماعیل شیرعلی- آیت سعادت طلب |
---|---|
همایش | مقاله سومین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۸-۰۲-۱۰ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه ولایت |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی عدالت سازمانی در بین معلمان مرد مقطع متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع هبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران مدارس پسرانه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 378 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه ابزار پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور و کولن(1987) رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن(2002) و عدالت سازمانی(مورمن و نیهوف، 2001) استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش از روش آمار توصیفی و استنباطی(مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون جندگانه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی حاکم بر سازمان و رفتار شهروندی معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین عدالت سازمانی نقش تأثیرگذاری در رابطه با جو اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد. به هر میزان جو اخلاقی حاکم بر مدارس مثبت و معنادار باشد، عدالت سازمانی نیز بهشکل بهتری انجام میگیرد و معلمان رفتار شهروندی بهتر و موثرتری خواهند داشت. در مجموع میتوان نتیجه گرفت با توجه به تأثیر مستقیم و مثبت جو اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی، ضروری است مدیران مدارس اقدامات موثری را برای ایجاد جو مطلوب اخلاقی در مدارس برای بهبود و ارتقاء رفتار شهروندی معلمان انجام دهند.
کلید واژه ها: جواخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، عدالت سازمانی، مدارس متوسطه، شهر تهران